Beter onderwijs door actief lesgeven en leren
Je herinnert je vast nog zo’n leraar die vol passie over zijn vakgebied kon vertellen. Die je meesleepte met zijn mooie geschiedenisverhalen of het eindelijk voor elkaar kreeg om jouw interesse voor de Franse taal te wekken.
Aandacht en interesse
Zo’n leraar – die je je jaren later nog steeds herinnert – gunnen wij elke leerling. Want goede leraren, zijn de sleutel tot goed onderwijs.
Onderwijsexpert Mark Hoeksma van Edukans: “Leerlingen leren veel meer als hun docenten met aandacht en interesse lesgeven. En als docenten inspelen op de kennis die leerlingen al hebben, leren ze makkelijker nieuwe dingen.”
Slecht opgeleid
Docenten in landen als Ethiopië, Oeganda, Malawi en Kenia zijn enorm gemotiveerd, maar weten door gebrek aan een goede opleiding vaak niet hoe ze hun kennis het beste kunnen overbrengen. Lerarenopleidingen zijn erg theoretisch en staan ver van de praktijk van het klaslokaal af.
“De leraren dicteerden en wij herhaalden wat ze zeiden. Er was geen echt contact en je werd niet zelf aan het denken gezet. Zo kan je alleen een vraag beantwoorden als die op exact dezelfde manier wordt gesteld en begrijp je minder. De nieuwe generatie krijgt met deze actieve manier van lesgeven de kans om veel meer te leren.” (pabo-student Macy 19) over haar eigen schooltijd in Malawi)
Meer getrainde docenten = beter onderwijs
Bij Edukans zetten we vol in op het trainen van leerkrachten en leerkrachten in opleiding. Én op het trainen van trainers. Want als we docenten leren hun eigen collega’s bij te scholen, bereiken we in één klap nog veel meer leerkrachten. Dat betekent dat ook veel meer kinderen beter onderwijs krijgen.
Interessanter lesgeven
Met onze training activerende didactiek leren docenten interessanter lesgeven. We geven ze handvatten en technieken om leerlingen te betrekken bij de les, zodat zij er meer van opsteken. De resultaten van onze actieve les- en leermethode liegen er niet om: hogere cijfers, meer zelfvertrouwen en meer leerlingen die de middelbare school afmaken.
“We stellen vragen aan de kinderen en we discussiëren over onderwerpen. Ik vraag mijn leerlingen eerst om zelf met een oplossing of antwoord te komen. Pas daarna leg ik uit hoe iets echt in elkaar zit.” (pabo-student Macy)
Praktische training
Onze trainingen in actief lesgeven zijn heel praktisch. Mark: “Samen met de docenten bekijken we video’s uit de praktijk. We stellen elkaar vragen: wat vinden we van de manier waarop de leerlingen werken? Welke invloed heeft de docent hierop? Zo halen we de praktijk het trainingslokaal binnen en zetten we docenten aan het denken. We stimuleren hen om zelf met oplossingen te komen. Want zij weten als geen ander welke aanpak in hun klas goed werkt.”
Weinig middelen nodig
De scholen waar we werken, hebben weinig budget. Op een klein schoolbankje zitten meerdere kinderen tegen elkaar aangedrukt. Docenten leren hoe ze met weinig middelen kinderen toch goed kunnen laten meedoen. Bijvoorbeeld door een werkblad te gebruiken in plaats van een heel schoolboek en door kinderen in groepjes aan een opdracht te laten werken.
Enkele weken na de training gaan de trainers bij de docenten op bezoek om te kijken hoe ze het doen. Ook dan speelt video een belangrijke rol: de docenten bekijken hun eigen lessen terug en kijken samen met hun trainers wat er goed gaat en wat nog beter kan.
Betere leerprestaties
Docenten die de Edukans training toepassen, zoeken extra contact met hun leerlingen. Ze proberen te achterhalen waar de leerlingen mee bezig zijn, wat ze al wel en niet weten en spelen daar op in. Bijvoorbeeld door leerlingen zelf te laten presenteren.
“Dit contact geeft de leerling het gevoel: ik doe er toe. En dat is goed voor hun zelfvertrouwen. De vaardigheden die een kind ontwikkelt, zoals presenteren, gaan vooruit en uiteindelijk verbeteren ook de leerprestaties,” vertelt Mark.
Nederlandse docenten
Bij het verbeteren van het onderwijs in landen als Ethiopië, Oeganda, Malawi en Kenia betrekt Edukans ook Nederlandse docenten. Met het World Teacher programma reizen (bijna-)docenten en schoolleiders voor 15 dagen naar een land in Oost-Afrika om ervaringen en kennis met hun collega’s daar uit uit te wisselen. Dit intensieve programma is leerzaam en waardevol voor zowel de docenten uit de landen als de Nederlandse docenten.
Kwaliteitsonderzoek
Ook van scholen in landen als Ethiopië, Oeganda, Malawi en Kenia wordt verwacht dat zij zelf werken aan de verbetering van hun onderwijs. Maar niet alle scholen weten hoe ze dit moeten aanpakken. Edukans heeft hiervoor de EDU-Qcard ontwikkeld. Een online tool waarmee docenten en schoolleiders zelf de kwaliteit van hun onderwijs kunnen onderzoeken en een schoolverbeterplan kunnen opstellen.