De reis
In het schooljaar 2022-2023 gingen we op reis naar Oeganda! Hoe ziet een Going Global reis eruit?
Van elke school doet tenminste 1 leerling mee als verslaggever en ambassadeur van de school. De groep bestaat uit leerlingen van verschillende scholen. Zij worden elk aan een Oegandese leeftijdsgenoot (buddy) gekoppeld.
De groep reist voor tien dagen naar het midden van Oeganda, ook wel de parel van Afrika genoemd. Hier volgen ze een intensief programma waarin ze samen met Oegandese leerlingen werken aan onderwerpen rondom onderwijs, eigen ontwikkeling en omgeving. Daarbij zullen we veel van het land zien, ruiken en proeven. De accommodatie is in de buurt van het project, waarbij we gaan voor veilig en simpel. We reizen altijd met ervaren reisbegeleiders van Edukans die weten hoe het is om groepen leerlingen te begeleiden naar projectlanden.
Via een blog delen leerlingen elke dag een korte update over hun ervaringen en belevenissen, met tekst en foto’s. Zo kunnen het thuisfront en klasgenoten hen volgen.
“Het is niet alleen voor de leerling die mee gaat met Going Global een eye-opener, maar voor de hele school. Het zorgt voor een grotere betrokkenheid bij ontwikkelingssamenwerking.” – Rianne Kieskamp (ging eerder op uitwisseling met Edukans Going Global)
Werken aan goed onderwijs
Wie stevig in zijn schoenen staat, heeft betere toekomstkansen. Maar hoe maak je als tiener goede keuzes voor later? Goed onderwijs is hiervoor van groot belang. Daarom praten we tijdens de uitwisseling niet alleen over onderwijs en het belang daarvan, maar gaan we ook actief aan de slag met plannen hoe jongeren zelf invloed kunnen krijgen op hun onderwijs. We bespreken bijvoorbeeld hoe je in Oeganda met een leerkracht in gesprek kan gaan over wat je als leerling anders wilt zien in de klas. Of hoe ouders meer betrokken kunnen raken bij het onderwijs op school.
Buddy
Tijdens de uitwisseling dragen de Nederlandse leerlingen hieraan bij. Samen met een leeftijdsgenootje – hun buddy – uit Oeganda praten ze over ‘life skills’: levensvaardigheden. Deze vaardigheden helpen bij het bespreekbaar maken van lastige thema’s zoals opkomen voor jezelf, de omgang met je leraar, maar ook verschillen tussen meisjes en jongens. Dit alles natuurlijk naast de culturele uitwisseling, zoals ‘hoe ziet jouw schooldag eruit?’.