Chikwawa, Malawi
Betere middelbare scholen in Malawi
Dat je na de basisschool verder leert op de middelbare school is in Malawi allesbehalve vanzelfsprekend. Van de meisjes start zelfs maar 29% in het voortgezet onderwijs. En van elke 10 scholieren, maken er 3 de middelbare school ook echt af. Meisjes stoppen bijvoorbeeld, omdat ze worden gedwongen om jong te trouwen of doordat ze vroeg zwanger raken. Kinderen op school hóuden, maakt hier juist een eind aan: elk jaar middelbare school verkleint de kans op kindhuwelijken en het krijgen van een kind voor je 18de.
Veel ouders in Malawi willen hun kinderen graag laten doorleren. Maar dit is onmogelijk, simpelweg omdat er geen middelbare school in de buurt is. Gemeenschappen zetten daarom zelf de zogenaamde ‘gemeenschapsscholen’ op, waar maar liefst de helft van alle Malawische scholieren naartoe gaat. Helaas krijgen deze scholen weinig ondersteuning van de overheid en is de kwaliteit van het onderwijs slecht. Dit maakt dat de uitval van leerlingen enorm is.
Dit doet Edukans
Met de support van Mastercard Foundation maakt Edukans van 16 van deze middelbare scholen STER-scholen. In vier regio’s (Mzimba, Mangochi, Chikwawa en het platteland van Lilongwe) verbeteren we het onderwijs op de gemeenschapsscholen, waardoor ruim 4.000 leerlingen alles uit hun schoolcarrière kunnen halen.
Olievlek
Voordat het project startte, stond bijna de helft van de leerkrachten ongeschoold voor de klas. “Het budget van de 16 scholen is beperkt. Op een klein schoolbankje zitten vaak drie pubers tegen elkaar aangedrukt.” Mark Hoeksma is onderwijsexpert bij Edukans en traint docenten om, met weinig middelen, kinderen toch goed te laten meedoen. Bijvoorbeeld door een werkblad te gebruiken, omdat schoolboeken er nauwelijks zijn, en door kinderen in groepjes aan een opdracht te laten werken.
Lees het volledige interview met Mark
In de aanpak van Edukans zijn docentenopleiders de spil. In een praktische training krijgen zij de vaardigheden aangereikt die ze, op hun beurt, doorgeven aan de leerkrachten op de scholen.
“Op deze manier kan ik de kwaliteit van het lesgeven in Malawi verbeteren!” – Josephine (docentenopleider)
Door leerlingen meer bij de lessen te betrekken én lessen leuker te maken, leren kinderen meer. De methode werkt: leerlingen halen hogere cijfers, hun zelfvertrouwen groeit en meer leerlingen – jongens én meisjes – maken de middelbare school af.
Luisteren naar leerlingen
“Als scholieren weten wij het beste wat we nodig hebben.” Madalo en Britney zitten in de Jeugdadviesraad van hun school. Bij iedere school is deze raad van leerlingen opgericht. Leerlingen adviseren en controleren het schoolbestuur en dragen ideeën aan om hun school en het onderwijs te verbeteren.
De leerlingen in de raad zijn heuse rolmodellen: “We proberen bijvoorbeeld negatief gedrag, zoals pesten, op te lossen met positieve groepsdruk. En dat lukt! Er wordt écht naar ons geluisterd.”
Gelijke kansen
Voor iedere school maken we een verbeterplan. Hierin is naast beter lesgeven ook aandacht voor gelijke rechten voor jongens en meisjes en onderwerpen als seksualiteit en jezelf beschermen tegen ziektes en zwangerschap. Ook de gemeenschap rondom de school wordt betrokken om ieder kind te laten slagen op school. Zo promoten moedergroepen het belang van onderwijs en zijn ouders via de ouderraad actief betrokken bij het onderwijs van hun kind.
Les in coronatijd
Toen in maart ook in Malawi de scholen sloten vanwege de lockdown, zetten ze met hulp van Edukans alles op alles om de leerlingen bij de les te houden. Via radio, WhatsApp, social media en huisbezoek konden we leerlingen toch bereiken. Met ‘gewone’ lessen, maar ook met informatie over hoe je veilig en gezond blijft. Zo werden in de gemeenschappen rond de 16 scholen posters en stripboeken verspreid. Examenleerlingen kregen extra lesmateriaal voor thuis. Zo lukte het de leerlingen om, toen de scholen weer openden, met succes examen te doen.